Koken met coconut oil

Is coconut oil geschikt om mee te koken?

Dit is een zeer belangrijke vraag. Het antwoord is ‘ja’. Sterker nog, coconut oil is de aller beste olie om mee te vragen! Koken kan aanzienlijk veel invloed hebben op vetten en oliën. Het verhitten van olie kan het beschadigen. Het verhitten van ongezonde soorten olie kan zelfs de vorming van toxische verbindingen veroorzaken.

Coconut oil – een stabiele vet!

Sommige vetten zijn beter bestand tegen hitte dan andere vetten. Sommige van de meest voorkomende oliën waarmee wordt gebakken zijn juist hit minst bestand tegen hitte. Deze oliën zijn het zwakst, en raken het snelst beschadigd. Het is het meest waarschijnlijk dat deze zwakke vetten zullen breken tijdens het koken.

Welke vetten zijn het beste om mee te koken?

Meervoudig onverzadigde vetten zijn de meest kwetsbare vetten om te verhitten. Verzadigde vetten zoals coconut oil zijn het beste.
Vetten en oliën zijn samengesteld uit moleculen bekend als vetzuren. Vetzuren kunnen worden ingedeeld in drie algemene categorieën — verzadigde, enkelvoudig onverzadigde, en meervoudig onverzadigde vetten. Coconut oil is een verzadigde vet.
Vetzuren zijn samengesteld uit lange kettingen van koolstofatomen gekoppeld aan elkaar. Elk van deze koolstofatomen is gekoppeld aan een paar waterstofatomen. Een vet wordt beschouwd als ‘verzadigd’ wanneer het zo veel mogelijk waterstofatomen bezit. Met andere woorden, is het vet is verzadigd met waterstofatomen. Indien er een paar van waterstofatomen ontbreken, vormt een enkelvoudig onverzadigde vetzuur. Als twee of meer paren van waterstofatomen ontbreken, zijn het meervoudig onverzadigde vetzuren.

coconut oil - een stabiele vet

Vetzuren zijn het meest stabiel wanneer ze zijn gebonden zijn aan zoveel waterstofatomen mogelijk. Wanneer waterstofatomen ontbreken (zoals in het geval van enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren) zijn de vetten minder stabiel en meer chemisch reactief. Hoe meer waterstofatomen ontbreken, des te onstabieler het vetzuur wordt. Daarom zijn verzadigde vetzuren stabiel, enkelvoudig onverzadigde vetzuren minder stabiel en meervoudig onverzadigde vetzuren het minste stabiel.
Wanneer vetten worden verwarmd, worden deze onstabiele vetzuren gemakkelijk omgevormd tot schadelijke stoffen zoals trans-vetzuren, vrije radicalen en 4-Hydroxynonenal (HNE). Wanneer u met meervoudig onverzadigde oliën kookt, maakt u deze giftige stoffen.
HNE is bijzonder verraderlijk. De afgelopen 20 jaar hebben een toenemend aantal studies koppelingen gevonden tussen HNE en verhoogd risico voor hart-en vaatziekten, beroerte, Parkinson’s, ziekte van Alzheimer, ziekte van Huntington, leverproblemen en kanker. Onderzoekers adviseren dat mensen alle levensmiddelen vermijden die gebakken zijn in meervoudig onverzadigde plantaardige oliën.
Meervoudig onverzadigde oliën komen van soja, maïs en zonnebloem olie onder anderen. Enkelvoudig onverzadigde oliën zoals olijfolie zijn minder kwetsbaar dan meervoudig onverzadigde vetten, maar zij worden ook beschadigd door hitte. Bij olijfolie gebeurt dit boven de 150 graden. Het beste is om enkelvoudig onverzadigde oliën voor salades te gebruiken of er slechts bij laag temperatuur mee te koken.
Verzadigde vetten zijn de meeste stabiel bij hitte. U kunt met hoge temperatuur koken met deze vetten zonder dat ze toxische verbindingen maken. Kook met verzadigde vetten als een gezondere optie wilt toepassen in de keuken.
Geen enkel soort olie is 100 procent verzadigde of onverzadigd. Vetten en oliën zijn allemaal samengesteld uit een mengsel van verzadigde, enkelvoudig onverzadigde, en meervoudig onverzadigde vetzuren. Sojaolie, bevat bijvoorbeeld alle drie. Het wordt een meervoudig onverzadigde olie genoemd omdat het voornamelijk bestaat uit van meervoudig onverzadigde vetzuren. Olijfolie bevat eveneens meervoudig onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren. Olijfolie heet een enkelvoudig onverzadigde olie, omdat het voornamelijk bestaat uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren.
Hoe meer meervoudig onverzadigde vetzuren een olie bevat, hoe groter de kans dat het giftige stoffen zal maken bij verhitting. De beste olie om mee te koken is dus de olie die de minste hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren bevat en de hoogste hoeveelheid verzadigde vetzuren. De olie met de grootste hoeveelheid verzadigde vetzuren en de minste hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren is coconut oil. Tweeënnegentig procent is verzadigd en slechts 1,5 procent is meervoudig onverzadigd. U kunt coconut oil gebruiken voor het koken zonder te hoeven vrezen voor nadelige gevolgen voor uw gezondheid. Het is stabiel genoeg om het meerdere malen te kunnen opwarmen zonder het te beschadigen. Niet alleen vormt coconut oil geen schadelijke toxines bij verhitting, maar het biedt ook vele voordelen voor de gezondheid. Dit maakt coconut oil de ideale frituurolie voor de gezondheid. Er is geen betere olie dan coconut oil.